Czy tak zwane programy lojalnościowe są skuteczne?

Programy lojalnościowe już na stałe weszły w strategię wielu polskich przedsiębiorstw, jakie dojrzały korzyści płynące z ich realizacji.


Od wyboru docelowej grupy zależy, jak będzie wyglądała akcja, bowiem programy B2B nieco różnią się od siebie.




billboardy
Autor: genebrooks
Źródło: http://www.flickr.com


Na szczęście na rynku funkcjonują profesjonalne firmy, które specjalizują się w przygotowaniu i zarządzaniu lojalnościowymi programami. Ich erudycja i biegłość pozwalają stworzyć ciekawy projekt, który przyciągnie uczestników a także utrzyma ich aktywność na długi czas. Lojalnościowe programy mogą służyć różnorodnym celom. Zazwyczaj wykorzystywane są m.in. do budowania pozycji rynkowej, uzyskiwania nowych oraz retencji obecnych klientów bądź też utrzymania z nimi ciągłej komunikacji. Wszystko zależy od tego, na którym etapie rozwoju jest organizacja oraz poszczególne towary, z jakimi ograniczeniami rynkowymi jednostka się spotyka albo od poziomu konkurencyjności w danej branży. Jednak by projekt wsparcia sprzedaży spełniał swe funkcje, musi być atrakcyjny, angażujący, ale przede wszystkim dawać rzeczywistą korzyść.


Bazą przygotowań jest napomknięte wyznaczenie celu postępowania – najlepiej spójnego ze strategią firmy, lecz też odpowiedni dobór grupy docelowej, do jakiej projekt będzie skierowany. Od tego zależy metoda jego komunikacji, dobór mechanizmu oraz wybór nagród. Jednak czy możemy przygotować jeden program skierowany do tak zróżnicowanych odbiorców? Całość zależy od segmentu, w jakim funkcjonujemy.




Jednakże obojętnie, czy program jest skierowany do partnerów biznesowych, czy do konsumentów, jedno jest pewne, liczy się rezultat końcowy, osiągnięcie konkretnych wskaźników czy też zwrotu inwestycji.