
Tymczasem rejsy przez Ocean Atlantycki odbywały się już regularnie, a o tym fakcie przypomina nam choćby historia Titanica. W ciągu następnych dekad inżynierowie pracowali nad unowocześnieniem istniejących linii kolejowych, a po 1945 roku na drogi wyjechało też dużo autobusów. Przed konstruktorami stanęły rozmaite trudności. Gdy pod uwagę weźmiemy np. połączenie Europy z kontynentem azjatyckim, to najprawdopodobniej wszyscy zgodzimy się z ówczesnymi inżynierami, że między tymi obszarami świata najlepiej i najszybciej byłoby jeździć koleją. Orient Express oraz Kolej podkłady kolejowe Transsyberyjska stały się symbolem tych dalekich i jednocześnie egzotycznych wojaży.
Teraz np. transport kolejowy z Chin nie jest już owiany tak ogromną sławą, lecz bez niego do Hiszpanii czy Polski nie trafiłyby tak chętnie kupowane produkty jak ubrania, zabawki czy sprzęt elektryczny. Dowiedz się więcej: Transportzchin. Nie mniejszym przedsięwzięciem było budowanie linii kolejowych w bardzo niedostępnych miejscach, przykładowo w górach Ameryki Południowej. Po koniec XIX wieku powstała tam słynna Kolej spedycja kolejowa Transandyjska, a pracami kierował polski inżynier Ernest Malinowski. Niegdyś brakowało technologii i maszyn, zatem wspomniana budowa trwała długo, lecz obecnie możemy korzystać z efektów tej pracy – wtedy pierwsze szlaki zostały przygotowane.

Bez pociągów, pojazdów mechanicznych, tirów czy samolotów i statków nasze życie na pewno byłoby bardzo nieciekawe – nie moglibyśmy na śniadanie jeść słodkich owoców tropikalnych ani wyjeżdżać na pozostałe kontynenty. A turyści musieliby zrezygnować z dotychczasowych pasji na rzecz mniej atrakcyjnego dla nich muzykowania, filmu czy nareszcie gotowania albo haftowania. Transport kolejowy z Chin, przewóz rzeczy do krajów europejskich lub dostawa owoców morza z Włoch mają kluczowe znaczenie właściwie dla każdego mieszkańca globu.