Zawieszenie jako najistotniejszy system w jakimkolwiek samochodzie

W dzisiejszych czasach autom osobowym stawia się wiele żądań, i dlatego uwzględniać one muszą różne potrzeby kupujących i różne warunki drogowe.




zawieszenie
Autor: .oO( Stephan (-_-) )
Źródło: http://www.flickr.com


artykuły do sprzątania
Autor: US CPSC
Źródło: http://www.flickr.com


Zawieszenie to jeden z najistotniejszych układów w każdym aucie, zwłaszcza ze względu na jego wpływ dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. To właśnie od niego jest zależny również w największej części komfort i wygoda. Zawieszenie to system składany z wielu współdziałających i powiązanych ze sobą części. Jest to układ składników sprężystych, także wiążących je składników, scalających w sobie strukturę nośną samochodu z jego kołami. Większość istniejących układów zawieszenia można dzielić na zależne i niezależne. W tych zależnych koła danej osi są powiązane ze sobą na stałe. Obudowa mostu przesuwa się razem z kołami, co wymusza zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca na pionowe przesunięcia. W zawieszeniu zależnym koła przedniej i tylnej osi działają równocześnie na siebie dlatego, że są złączone przy pomocy jednego z fragmentów zawieszenia np. resora piórowego. Takie rozstrzygnięcie jest stosowane zazwyczaj w autach ciężarowych, albo terenowych. Z kolei w zawieszeniu niezależnym każde z kół pojazdu przesuwa się niezależnie jedno od drugiego. W przeciwieństwie do zawieszeń zależnych mają one powiększoną ilość części prowadzących koła i są szeroko wykorzystywane w samochodach osobowych.




W ich zestaw wchodzą takie składniki jak wahacze, drążki skrętne i reakcyjne, resory, stateczniki, oraz amortyzatory.


Niestety nie jest możliwe stworzenie jednego, wielofunkcyjnego modelu budowy zawieszenia przystosowanego do potrzeb wszystkich kierowców.